Digitalt verktyg för arbetsplatsförlagt lärande (apl)
– Vi ser att det digitala verktyget blir ett stort mervärde för anslutna skolor. Tanken är att det ska underlätta arbetet med apl för skolorna och arbetsplatserna, men också höja kvalitén i det arbetsplatsförlagda lärandet, vilket på sikt gynnar hela näringen, säger Sara Westholm, kanslichef på Hästnäringens Yrkesnämnd, ansvarig organisation för partnerskapet inom Kvalitetsmärkt Hästverksamhet.
Till utvecklingen av verktyget samt stöd kring standardisering och kvalitet har experthjälp anlitats genom Bengt Weidow, tidigare undervisningsråd på Skolverket. Verktyget samlar moment från djurkurserna som eleven kan genomföra under sin apl-period. Dessa moment är framtagna och beskrivna i verktyget baserat på kursens centrala innehåll utifrån Skolverkets ramar.
Under våren har verktyget testats av Stiernhööksgymnasiet, en av pilotskolorna i projektet Kvalitetsmärkt Hästgymnasium.
– Verktyget gör det tydligt vilka moment eleven ska utföra under apl-perioden, från vilken kurs de kommer och vad och på vilket sätt de ska bedömas. Eftersom eleverna också skattar sin egen insats tror jag att det leder till att eleverna blir mer involverade och tar ett större ansvar för sitt eget lärande, säger Katarina Lissollas, inriktningsledare på häst, trav- & hästlärare på Stiernhööksgymnasiet.
För tillfället testas verktyget, då ingen skola ännu blivit kvalitetsmärkt. Ett antal skolor har dock ansök om kvalitetsmärkningen och väntar på revision efter sommaren. Förhoppningen är att dessa är med i partnerskapet till hösten och då kan använda apl-verktyget som kommer finnas här på HYN:s hemsida.